Foto: OSU

UITGEEST – Vanaf 3 maart ligt het Ontwerp Tracébesluit voor het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) van ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ter inzage. Daarin worden maatregelen voorgesteld om meer treinen te kunnen laten rijden tussen Alkmaar en Amsterdam. In het Ontwerp Tracébesluit wordt het Anna van Renesseplein aangewezen als bouwlocatie voor de werkzaamheden aan het station. De uitvoering van de werkzaamheden wordt gestart in 2023 en afgerond in 2027. Wethouder Cecilia van Weel: ‘Het gebruik van het Anna van Renesseplein als bouwlocatie gaat langdurig ten koste van de leefbaarheid, bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Dit geeft jarenlang overlast voor omwonenden, ondernemers en passanten. Bovendien is het voorlopig niet mogelijk onze eigen plannen voor het plein uit te voeren. Dat vinden wij niet acceptabel’. Het college van Uitgeest heeft daarom op 6 april besloten een zienswijze in te dienen op het Ontwerp Tracébesluit.

Anna van Renesseplein
Uitgeest heeft de ambitie om aan de noordkant van het Anna van Renesseplein een wooncomplex te realiseren met op de begane grond ruimte voor commerciële activiteiten. Het plein wordt dan autoluw en de Anna van Renesselaan groener en fietsvriendelijker. Deze plannen bevinden zich nog in de onderzoeksfase. Het voornemen van ProRail om het plein als bouwlocatie te gebruiken schuift deze plannen ver vooruit.

Alternatieve bouwlocaties
Het college is van mening dat er zich in de directe omgeving meerdere locaties bevinden die eveneens geschikt kunnen zijn als bouwlocatie voor ProRail. Het gaat om locaties van dezelfde omvang die dichter bij het spoor liggen. Deze locaties scoren beter op de randvoorwaarden nabijheid, veiligheid en bereikbaarheid voor een bouwlocatie. Hierdoor is niet alleen de overlast minder, ook de bereikbaarheid voor uitvoerende partijen, omwonenden en passanten verbetert. De verkeersveiligheid wordt vergroot als het bouwverkeer minder bestaand verkeer hoeft te kruisen.

De omgevingsaspecten
De zienswijze is ook gericht op omgevingsaspecten zoals trillingen, geluid, verlichting en externe veiligheid. Het betreft (deels) gemeente overschrijdende aspecten die zijn afgestemd met de gemeenten Castricum en Heiloo. Daarnaast zijn er nog veel vragen over het goederenkeerspoor dat ProRail wil realiseren.

Vervolg
Tot en met 13 april kunnen Zienswijzen worden ingediend op het Ontwerp Tracébesluit. In de periode april tot en met november 2021 wordt een reactienota op de ingediende zienswijzen uitgewerkt. De verwachting is dat eind 2021 een definitief besluit wordt genomen over PHS. De start van de realisatie staat vooralsnog gepland voor medio 2023.

Meer informatie via deze link: https://www.platformparticipatie.nl/phsalkmaaramsterdam/default.aspx

Onze website maakt gebruik van cookies, door accepteren te klikken gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies " om u de beste surfervaring te bieden. Als u doorgaat met het bezoeken van onze website en te gebruiken zonder uw cookie instellingen te wijzigen of u klikt hiernaast op "Accepteren" dan bent u akkoord met deze instellingen. We maken gebruik van functionele en analytische cookies. De daarmee verzamelde gegevens worden niet gebruikt om activiteiten van individuele gebruikers te volgen. Door op accepteren te klikken geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies bij bezoek aan deze website. Meer weten over deze cookies? Klik dan op informatie.

Sluiten