Toeristisch logo voor Uitgeest

UITGEEST – Het college van burgemeester en wethouder van Uitgeest heeft besloten om voor recreatie en toerisme een logo te gaan gebruiken. Het logo verbeeldt een molen en in de wieken zijn de kenmerken van Uitgeest verwerkt: monumenten, natuur/groen, waterrecreatie en fietsroutes.

Wethouder Judie Kloosterman: “Ik zie dit als een mooie eerste stap om Uitgeest op het gebied van Recreatie en Toerisme meer op de kaart te zetten. Een logo dat de identiteit van Uitgeest uitstraalt en waar we met zijn allen trots op kunnen zijn. Er is een mooi proces doorlopen met de ondernemers uit de recreatief-toeristische sector en met elkaar zijn we tot dit prachtige logo gekomen.”

Meer toeristen voor Uitgeest
Zowel de ondernemers en organisaties in de recreatief-toeristische sector als het gemeentebestuur willen meer recreanten en toeristen naar Uitgeest trekken. Daarom is Bureau Basisidee uit Uitgeest ingehuurd om een plan van aanpak te maken voor hoe Uitgeest beter op de kaart kan worden gezet. Uitgangspunt is dat naar buiten toe een duidelijk beeld moet worden gegeven van wat Uitgeest te bieden heeft.

Toeristisch logo
Als eerste stap is een nieuw toeristisch logo ontworpen. In overleg met de ondernemers en organisaties in de toeristisch-recreatieve sector is een logo gekozen en deze is dinsdag vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.

De molen van Cornelis Corneliszoon
De abstracte vorm van de houtzaagmolen van Corneliszoon is de basis voor het logo. Cornelis Corneliszoon was een Uitgeester en uitvinder van de houtzaagmolen (1594). Door een krukas in een windmolen te gebruiken, werd de draaiende beweging omgezet in een op- en neergaande beweging. Dit maakte het mogelijk dat zagen niet alleen sneller ging maar ook dat de productie groter werd. Steden als Alkmaar, Uitgeest en Zaandam konden zo een grote bijdrage leveren aan de welvaart van de Nederlandse Gouden Eeuw.