Rangeerterrein voor 75 Sprinters bij Uitgeest of Castricum

Uitgeest – Van de zeven mogelijke locaties voor een rangeerterrein voor sprintertreinen, zijn er nog maar vier over. Twee bij Castricum en twee bij Uitgeest.

Dat maakte Robert de Jong van het ministerie van infrastructuur en milieu donderdag duidelijk op een informatieavond voor de politiek van Castricum. Drie andere locaties – het station van Uitgeest en twee plekken richting Krommenie – zijn al afgevallen vanwege te kort ruimte en te veel drukte op het spoor.

De vier overgebleven locaties zijn er twee net ten noorden van Uitgeest aan weerszijden van het spoor en twee net ten zuiden van Castricum aan weerszijden van het spoor.

Op dit moment maken alle vier de locaties evenveel kans om tot parkeerterrein van 75 sprinters te worden omgebouwd. De Jong benadrukte dat de negatieve reacties van de bevolking en gemeenteraad van Uitgeest daaraan niets afdoet.

Divera Borsboom (CKenG) wilde weten waarom niet verder is gekeken, namelijk naar Heerhugowaard. Die gemeente heeft al aangekondigd geen probleem te hebben met een opstelplaats voor intercity’s. Daar zouden wat betreft Borsboom de sprinters nog wel bij kunnen.

Maar nee, zei De Jong, dat gaat niet. De benodigde parkeerruimte voor de treinen hangt samen met de invoering van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer waarbij treinen spoorboekloos – zes maal per uur – van en naar Amsterdam rijden.

Daarbij rijden de intercity’s door naar Alkmaar terwijl de sprinters niet verder gaan dan Uitgeest. In de buurt van Uitgeest moet dus een nachtelijke stalling voor de sprinters worden gezocht. De Jong: ,,Kilometers rijden met lege treinen kost te veel geld.’’

Waarop Aart Waterman (GroenLinks) vroeg of die paar kilometer tussen Castricum en Uitgeest dan ook geen bezwaar zijn. Inderdaad, beaamde De Jong, elke kilometer met een lege trein rijden is er een te veel. ,,Maar de experts vinden dit nog wel mogelijk.’’

Op de vraag van Mariska el Ouni (D66) of ruimhartig meewerken aan een parkeerterrein wisselgeld kan opleveren voor maatregelen bij het knooppunt Beverwijkerstraatweg, reageerde De Jong in diplomatieke woorden. ,,Laat ik zeggen dat het in ieder geval niet tegenwerkt als ministerie en gemeente samen optrekken in dit traject.’’

Prorail gaat de beste plek onderzoeken. In het najaar valt het besluit. De mogelijkheid van onteigening wordt niet uitgesloten, zo zei De Jong.

Bron Nieuwspartner: Noord Hollands Dagblad