Overwinning met 52 seconden voorsprong voor Edwin Ott motoren

Cliff Kloots Foto: Kees Siroo

FRANKRIJK/UITGEEST – Cliff Kloots heeft voor team Edwin Ott motoren een overwinning op het Franse circuit Dijon-Prenois neergezet met 52,7 seconden voorsprong op de nummer twee; Jaimie van Sikkelerus en op vijf man na het hele veld op een ronde gezet, dit na de juiste banden keuze op een na regen opdrogende baan.

ONK Supercup 1000
Vrijdag 26 juli was het een warme dag op het Franse circuit, waar Cliff zeer snelle tijden reed in de trainingen hij stond lange tijd pole, Danny van der Sluis wist toch nog één tiende van een seconde sneller te trainen, waardoor Cliff van P2 mocht starten.
Wedstrijd 1 aan het einde van de warme vrijdag, Cliff had een hele goede start en reed een aantal ronden op kop, hij werd vlak voor het einde van de wedstrijd toch voorbij gegaan door Danny van der Sluis, de laatste ronden zijn stuivertje wisselen, door een achterblijver werd de wedstrijd positief beslist voor Danny, Danny één, Cliff twee en Jaimie drie. Cliff reed in deze wedstrijd de snelste tijd van het hele weekend een 1:20.5!

Zaterdag 27 juli de tweede wedstrijd, de hele dag werd geteisterd door regenbuien en wind.
Voor de wedstrijd in de ONK Supercup 1000 was het gaan regenen, vlak voor de start dreigde er weer een bui te komen maar de baan was al redelijk opgedroogd. Cliff besloot op het laatste moment dat er een Metzeler Intermediate achterband met vóór een volle regenband moest worden gemonteerd, dit was een goede gok, Cliff ging van P2 goed van start en had in de eerste ronde al een dikke voorsprong die hij iedere ronde uitbouwde, Cliff reed gemiddeld zo’n 4 á 5 seconden per ronde sneller als de rest van het veld. Na 12 ronden kwam Cliff over de finish met 52,7 seconden voorsprong op nummer twee; Jaimie van Sikkelerus. Op de derde plaats kwam een snel opkomende Jolanda van Westrenen, die vijf tiende van een seconde achter Jaimie eindigde. Ook Jolanda had haar banden keuze goed (de enige met ballen op een slick achterband). Cliff reed wederom de snelste tijd van de dag een 1:27.2. Cliff staat nu één in het kampioenschap!

ONK Procup 600
Luuk de Ruiter die normaal in de Supercup 300 rijdt mocht het in Frankrijk proberen op de Yamaha YZF-R6 van 2010 (de kampioenfiets van Eric Ott) in de Procup 600. Na een training op Zandvoort had Luuk bewezen dat hij met de R6 overweg kon dús, Luuk mee naar Dijon.
Luuk had een start positie van P14 na een training tijd van 1:31.1 helemaal niet verkeerd.
De eerste wedstrijd ging zó goed met regenbanden wel te verstaan op een natte opdrogende baan werd hij tweede achter Ronald Post en voor Michael Mijnten, met een gereden tijd van 1:38.9. Wat een prestatie, voor het éérst op de R6 en gelijk op het podium, we zijn trots op Luuk. De tweede wedstrijd is Luuk geëindigd op P6 met een snelste tijd van 1:40.3 op een weer nat opdrogende baan.
Luuk weet zich gelijk in het kampioenschap op een 8e positie te zetten!

ONK Supercup 600
Op de vrijdag gingen Nick Vlaar en Selwin Hamden vol goede moet trainen, het blok van de motor van Nick gooide roet in het eten, waar hij na de vorige wedstrijd een nieuwe koppakking kreeg en een mooie training op het circuit van Zandvoort doorstond, ging het blok nu echt stuk en kon de motor niet meer worden ingezet. Toen is er besloten dat Nick (na overzetten van de kuip en de veering) op de motor van Selwin verder zou gaan. Selwin zou met Luuk wisselen op de oude R6.
Nick had daardoor en ook vanwege de weer-omstandigheid niet zo goed kunnen trainen Nick had een 10e start positie en Selwin mocht van P18 starten.
Voor de eerste wedstrijd was het nat en de motoren stonden op regenbanden, maar de baan droogde snel op en Nick zou na de opwarm ronde binnen komen als hij een Intermediate achterband wilde, dit gebeurde. Ook Selwin kwam binnen die wilde een droogweer achterband gemonteerd, dit was even paniek in de tent, Nick en Selwin moesten toen achter aan het startveld aansluiten.
En dit kost natuurlijk te veel tijd, wat ook niet meezat was dat het aan het einde van de wedstrijd weer ging regenen en de baan dus weer zeiknat was. Nick kwam als 15e over de finish met een snelste tijd van 1:34.7 en Selwin werd nog 19e met een snelste tijd van 1:38.6.
De tweede wedstrijd was het dus weer een opdrogende baan maar met regen in het verschiet, de keuze werd gemaakt, regenbanden. Na een bewogen wedstrijd kwam Selwin op P10 over de finish met een snelste tijd van 1:38.3 en daar achter kwam Nick op P11 over de finish met een snelste tijd van 1:41.3, dit weekend was duidelijk niet Nick zijn weekend, hij is in het kampioenschap dan ook gezakt naar de tweede positie. Selwin staat in de Supercup 600 nu op een 21e positie.
We zijn trots op de samenwerking van onze coureurs!

Op naar de volgende twee wedstrijden voor Cliff, Nick en Selwin in het Duitse Oschersleben op 16 en 17 augustus, Luuk gaat dan met de Yamaha R3 cup rijden in Assen tijdens de Gamma Racingdays.