Opstelterrein niet in Uitgeest maar toch naar Heerhugowaard?

Nu On-Air:

Ontwerptekening. Prorail.nl

UITGEEST – Afgelopen donderdavond aan het eind van de raadsvergadering deed wethouder Cecillia van Weel de mededeling dat ze uitgenodigd was voor een gesprek over het opstelterrein bij Uitgeest. Hierbij gaf ze aan nog geen nadere informatie te hebben en dus geen verdere mededelingen kon doen.

Vandaag, zaterdag 02-02-2019, staat op de facebookpagina van D66 Castricum en de Castricummer te lezen dat het opstelterrein niet in Uitgeest komt en toch naar Heerhugowaard gaat. Afgelopen woensdag is dit reeds besloten door het Minsterie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en NS. Bij de invoering van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer worden flinke kostenoverschrijdingen verwacht en daarom is er alsnog voor gekozen om de sprinters in Heerhugowaard op te stellen.

Dit is natuurlijk goed nieuws voor iedereen die zich heeft ingezet voor het behoud van het natuurgebied tussen Krommenie en Uitgeest. Doordat het opstelterrein nu niet doorgaat is er misschien voor de provincie ruimte om een andere verbindingsvariant A8-A9 te kiezen zonder dat de Stelling van Amsterdam daarbij de werelderfgoedstatus verliest.

Niet iedere gemeente is blij met dit genomen besluit. Voor de gemeente Castricum is de verplaatsing echter zeer slecht nieuws. Het betekent dat er tussen Uitgeest en Heerhugowaard gaan dagelijks 32 lege treinen rijden. Het kunnen er misschien 28 worden als vier treinen in Uitgeest blijven staan. Het bekend voor Castrivum dat de overwegen nog meer dicht zijn en de toegang tot Castricum voor automobilisten en fietsers erg lastig gaat worden door langere of extra wachten bij de overwegen. Ook de sportvoorzieningen en het strand van Castricum kunnen hierdoor slecht bereikbaar worden of men moet omrijden via Heemskerk.