Hoe gebruik je verschillende soorten olie?

FOOD EN FIT – Naast olijfolie, zijn er nog veel meer soorten olie die je kan gebruiken in de keuken. Maar wist je dat je de ene olie beter niet kunt verhitten en de andere juist wel? Allemaal hebben ze hun eigen smaak en kwaliteit. Lees hier over verschillende oliesoorten, de vetopbouw en waar je ze het beste voor kunt gebruiken!

Olijfolie
Olijfolie is misschien wel de meest gebruikte olie. Kies altijd voor een ‘extra vierge’ variant van olijfolie, dat is een belangrijke kwaliteitsaanduiding, dan weet je altijd dat je goede olijfolie hebt.

Er worden veel gezondheidsvoordelen toegeschreven aan olijfolie, wel bevat het maar 8 tot 15% meervoudig onverzadigde vetten (maar wel voor 70% uit enkelvoudig verzadigde vetzuren). Belangrijk om te weten: olijfolie mag niet tot een hoge temperatuur verhit worden, dus gebruik voor bakken en braden liever een andere oliesoort. Olijfolie bevat 840 kcal per 100 ml.

Zonnebloemolie
De smaak van zonnebloemolie is heel neutraal. Je kan het goed gebruiken om mee te koken, zoals bakken en braden of in de sladressing. Laat het niet te heet worden, want dan kan het giftig worden. Zonnebloemolie bevat 60-80% meervoudig onverzadigde vetten en bevat per 100 ml 803 kcal.

Arachideolie
Arachideolie lijkt enigszins op zonnebloemolie, maar is een wat duurdere variant die gemaakt is van pinda’s en daar dus ook naar smaakt. Geraffineerde arachideolie kan tot wel 230 C verhit worden! Het bevat 31% meervoudig onverzadigde vetten en 795 kcal per 100 ml.

Bron: Isabel –  De Hippe Vegetariër