Grote opkomst tijdens raadsavond plannen wijk De Koog

Nu On-Air:

Presentatie wijk De Koog. Foto: OSU

UITGEEST – Dinsdagavond, 29 januari om 20.00 uur, was er een openbare raadsinformatie avond over de plannen voor wijk De Koog. Er was een grote opkomst van bewoners, de werkgroep, de gemeenteraad en belangstellenden.

De avond werd geopend door wethouder Cecillia van Weel waarna er een presentatie werd gehouden door SWECO, deze hebben alle ideeën en wensen in kaart gebracht van her indeling van de straten tot speelplaatsen. Er werd aangegeven dat het om voorlopige ruwe schets gaat waarbij er nog diverse avonden georganiseerd worden voor burgerparticipatie totdat het ontwerpplan definitief wordt.

Verkeer door de wijk
Omdat het idee is dat er een verkeersontsluiten zou zijn via de Melisstokelaan, Kooglaan, Vrijburglaan en Benesserlaan moet er nog goed gekeken worden naar de verkeersveiligheid. Bij dd Witte Hoofden zit een “slangen” bocht, hier kunnen twee auto’s elkaar bijna niet passeren. Via de Plevierstraat en de Benesserlaan gaan veel kinderen op de fiets naar de scholen in Castricum. Dit kwam ook als zorg naar boven tijdens de vragen van de raad.

Rioolwerk
Het hoofdriool in de Koog zuid is aanvervanging toe en versleten. Dit is tevens geconstateerd tijdens riool inspectie’s en gedeeltelijk door achterstallig onderhoud. Overige kabel en nutsbedrijven hebben aangegeven dat ook zij vervangingswerkzaamheden zullen gaan verrichten. Het riool wordt dan aangepast naar een gescheidensysteem.

Bestrating
Wijk de Koog is “te grijs” dat betekend dat er wat aan de trotoir moet gebeuren maar er moet ook gekeken worden naar dd vele “voor”tuinen die compleet betegeld zijn. Zou hier extra groen in kunnen? Ook de straatklinkers zijn aanvervanging toe.

Parkeren
Onder andere staan er op de Benesserlaan erg veel auto’s geparkeerd, dit zou moeten veranderen door extra parkeerplaatsen maar waar komen die?

VerkeersVeiligheid
Ook dat is een lastig vraagstuk want er zijn al te weinigparkeerplaatsen en men stelt dat de “meeste” bewoners niet echt een stuk willen lopen naar hun auto. Wat gebeurt er over een aantal jaar? Zijn er dan minder auto’s? De tijd zal het leren.

Begroting
De eerste kosten zijn geraamt op 8mlj Euro maar er is waarschijnlijk 17mlj Euro nodig. De 8mlj gaat voor het grootste deel in het vervangen van het riool zitten. Wat blijft er dan over voor de rest van de wijk. Ook hier plaatste de raad hun vragen.

Dit zijn slechts een aantal punten uit het totale plan waar de raad hun vragen bij heeft. De insteek is om medio 2020 te starten met diverse inloopavonden, overleg met de bewoners van de wijk voordat er een definitief plan ligt. SWECO neemt alle vragen en ideeen mee in het vervolg traject om tot een nieuw voorstel te komen.

Wordt vervolgd….