De rol van de buitengewoon opsporingsambtenaar

De heer Joan Rückert. Foto: Gemeente Uitgeest

UITGEEST – De gemeente Uitgeest profileert zich als vitale en aantrekkelijke gemeente. Een van onze doelen is het zorgen voor een ‘veilige omgeving en dienstverlening dichtbij’. Die zorg voor veiligheid van onze inwoners is een kerntaak. Maar veiligheid, en het gevoel van veiligheid, kan alleen bestaan als inwoners, ondernemers en gemeente hun verantwoordelijkheid nemen. Wij willen dat samen met u realiseren. Een van de middelen daarvoor is handhaving en de inzet van buitengewoon opsporingsambtenaren, zogenaamde boa’s.

Op basis van ervaringen en klachten constateerde de gemeente dat er diverse ergernissen waren. Inwoners meld(d)en regelmatig overlast van hondenpoep, fout parkeren of dumpen van afval. In de begroting van 2018 is structureel geld vrijgemaakt voor de inzet van een buitengewoon opsporingsambtenaar. Een ‘boa’ ondersteunt de politie bij het handhaven van de openbare orde en veiligheid.

In maart van dit jaar startte Joan Rückert zijn werkzaamheden in Uitgeest. Zijn taak is het toezien op het naleven van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en ‘het in kaart brengen van de ergernissen’. Waar mogelijk overlegt hij eerst met betrokkenen om de ergernissen op te lossen. Indien hij constateert dat er sprake is (of blijft) van een overtreding, schrijft hij een bekeuring uit.

De gemeente vindt het belangrijk de genoemde ergernissen in ons dorp te verminderen. U kunt daarbij helpen door bij het melden van een ergernis aan te geven wat u als oplossing ziet. Meedenken en samen meewerken aan het oplossen van de ergernis draagt bij aan ons gevoel van een fijne én veilige buurt. Een buurt zijn wij immers samen, bewoners, organisaties en gemeente. Samenwerking tussen ons en u als inwoner is daarbij essentieel.